Trekken tand of kies (extractie)

Er zijn verschillende redenen om een kies of tand te laten trekken. Bijvoorbeeld wanneer een tand of kies bijvoorbeeld zodanig beschadigd is dat die niet meer hersteld kan worden, of wanneer een verstandskies problemen geeft of mogelijkerwijs zal geven, kan er voor worden gekozen om deze te verwijderen. Ook kan er in het kader van de beugelbehandeling (orthodontie) het trekken van een tand of kies noodzakelijk zijn.

Het trekken van een tand of kies is in principe niet pijnlijk, omdat het onder lokale verdoving gebeurt. U kan wel wat druk ervaren op de kaak of een schrapend geluid horen tijdens de behandeling, dat is normaal, maar u mag geen pijn ervaren. Er zijn twee verschillende manieren om een tand of kies te trekken: niet-chirurgisch en chirurgisch. Bij een chirurgische verwijdering van een tand of kies wordt het tandvlees en/of kaakbot gemanipuleerd. Wanneer welke type behandeling nodig is, hangt af van verschillende factoren, waaronder de positie/stand van desbetreffende tand of kies.

Hoe kunt u zich voorbereiden op het trekken van een tand of kies?
Heeft u een afspraak voor het trekken van een tand of kies? Zorg dan dat u van tevoren heeft gegeten. Gebruikt u enige medicatie, dan horen wij dat graag van te voren. Als de tandarts u enige medicatie of mondspoelmiddel heeft voorgeschreven wegens de behandeling, houdt u dan aan deze voorschriften.
Wat kunt verwachten na de behandeling?
De gevolgen na het verwijderen van een tand of kies (extractie) kan per patiënt en per type behandeling (niet-chirurgisch vs. chirurgisch) verschillen. Patiëntgebonden factoren zoals de algehele gezondheid, medicijngebruik, roken en verwachtingsmanagement kunnen de gevolgen na de behandeling beinvloeden. Sommige chronische ziekte, zoals ongecontrolleerde suikerziekte (diabetes mellitus) en roken, vertragen mogelijk de wondgenezing en vergroten daarmee de kans op nabezwaren.  Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter omgaan met de nabezwaren en zijn beter in staat om de wond op adequate wijze te verzorgen. Daarom krijgt u uitgebreide mondelinge en schriftelijke instructies van ons mee na de behandeling.
Het is normaal dat u ongemak ervaart na de het trekken van een tand of kies. Een niet-chirurgische behandeling zal doorgaans minder nabezwaren geven dan een chirurgiesch behandelingk,  omdat de wond doorgaans beperkt is. Na een chirurgische behandeling wordt vaak pijn, zwelling en een beperkte mondopening ervaren. Deze symptomen zullen toenemen tot ca. de 3e dag na de behandeling, daarna zullen deze weer minder worden. U kunt medicatie (pijnstillers) gebruiken tegen de pijn na de behandeling. Overleg met uw tandarts welke medicatie (pijnstilling) het  geschikt is in uw specifieke geval.

impacted M3  impacted tooth

© 2015 Tandartspraktijk Wu. All Rights Reserved.