Parodontale chirurgie

Parodontale chirurgie kan verdeelt worden in de onderstaande vijf groepen.

1. De flap operatie

Wanneer de worteloppervlakken van tanden en kiezen niet goed bereikbaar zijn voor het reinigen door diepe pockets, dan kan een opklap (flap) uitkomst bieden. Tijdens de behandeling worden de worteloppervlaktes gereinigd met direct zicht. En na afloop wordt de tandvleesrand zo teruggeplaatst dat de pocketdiepte verminderd is zodat dagelijks reiniging door u weer mogelijk is.

2. Regeneratieve flap chirurgie

Regeneratieve chirurgie is gericht op het herstel van verloren weefsel. Deze technieken werken voorspelbaar bij specifieke botdefecten. In voorkomende gevallen kan gewerkt worden met materialen die het lichaam stimuleren tot de aanmaak van structuren rond de tandwortel zoals kaakbot, parodontaal ligament en wortelcement.

3. Chirurgische kroonverlenging

Soms groeien tanden en kiezen niet voldoende uit en lijkt het alsof ze te kort zijn. Ook kunnen medicijnen zorgen voor forse zwelling van het tandvlees. En als er een gaatje diep onder het tandvlees zit dan kan de tandarts er niet meer goed bij om dit te restaureren. In al deze verschillende gevallen kunnen we een chirurgische kroonverlenging uitvoeren.

4. Wortelapex resectie

In geval van persisterende ontsteking rondom de wortelpunt, bijvoorbeeld wanneer meerdere malen door middel van (her)wortelkanaalbehandelingen tevergeefs getracht is de ontsteking onder controle te krijgen, biedt mogelijkerwijs een wortelapex resectie uitkomst. De toegang naar de ontstekingslocatie wordt opgezocht via de zijkant van de kaak richting de wortelpunt.