Parodontologie

Parodontitis is een tandvleesontsteking die is uitgebreid naar het kaakbot. Tandplak op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Een dergelijk tandvleesontsteking heet Gingivitis.Ontstoken tandvlees23 Een tandvleesontsteking kan zich in de diepte uitbreiden naar het kaakbot rondom de tanden en kiezen. Het tandvlees laat daardoor los van de tanden en kiezen. In de ruimte (de pocket) die zo ontstaat tussen het tandvlees en de tanden en kiezen, vormt zich  weer tandplak.

Door deze tandplak verplaatst deontsteking zich nog verder in de diepte. De vezels gaan door de ontsteking kapot en het kaakbot wordt afgebroken. Hierdoor worden de pockets dieper. In de verdiepte pockets verkalkt Paro rontgen
de tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Deze voortschrijdende ontsteking met afbraak van vezels en kaakbot heet parodontitis.

Parodontitis kan lang onopgemerkt blijven, omdat het vaak geen – of pas in een heel laat stadium – verschijnselen met zich meebrengt. Enkele kenmerken die kunnen optreden zijn: rood, slap en gezwollen tandvlees, bloedend tandvlees bij het poetsen of eten en terugtrekkend tandvlees. Ook een vieze smaak of een slechte adem kan duiden op parodontitis. Parodontitis geeft zeldenpijnklachten. Pas in een gevorderd stadium van parodontitis ontstaan er echt klachten. Die kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het los gaan staan van tanden en kiezen of het ontstaan van tussenruimtes.

Als het tandvlees ver is teruggetrokken, kan dat een lelijk gezicht zijn. Doordat bij terugtrekkend tandvlees de wortels gedeeltelijk bloot komen te liggen, kunnen de tanden en kiezen erg gevoelig zijn bij het poetsen, warme, koude, zoete of zure dranken en spijzen. Eenmaal afgebroken kaakbot kan zich niet meer herstellen. Uiteindelijk kan er door parodontitis zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en ten Paro stadia2slotte uitvallen.

Wij nemen signalen van ontstoken tandvlees serieus. Wij helpen u graag uw mond goed schoon te houden zodat in eerste instantie aandoeningen zoals gingivitis en parodontitis worden voorkomen. Tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen. Uw mondhygiëne en de gezondheid van uw tandvlees worden bij elk controle nagelopen. Wij verwijderen de tandplak en tandsteen in de verdiepte pockets door een professionele gebitsreiniging en geven een advies op maat over uw mondhygiëne. Wij sturen u bij in het zorgvuldig reinigen van uw gebit door middel van instructie over het gebruik van passende hulpmiddelen: (elektrische) tandenborstel, tandpasta, tandenstokers, tandzijde of floss, ragers en/of gaas. Door de combinatie van een goede mondhygiëne en de gebitsreiniging verdwijnt de ontsteking meestal en hecht het gezonde tandvlees zich vast aan de tanden en kiezen.